Waarom FiloSpinz? Om hersenspinsels te delen met anderen, om te inspireren & omdat het kan.

09 december 2005

Wijze vrouw

Mijn oma belt. ‘Bedankt voor je kerstkaartje, alleen jammer dat ‘ie er niet in zat. Er zat een briefje van de postbode bij dat de envelop leeg was.’

Mooi is dat. Stuur je een heleboel kerstkaartjes, kom je er later achter dat je vergeten bent de enveloppen dicht te plakken dus dat een groot deel waarschijnlijk niet eens aangekomen is.

Oma vertelt verder. Dat ze het maar druk heeft met opa bezoeken. Een maand geleden kreeg hij een hersenbloeding, werd een paar dagen later aangereden door een auto en zit nu in een verzorgingstehuis, zonder geheugen.

‘Ik ben laatst ook nog gevallen hé, zo plat op m’n gezicht’, zegt ze. ‘Bril stuk, gezicht stuk. Durfde ik niet naar je opa want hij zou zich maar zorgen maken. Iedereen die me zag vroeg wat ik in hemelsnaam uitgespookt had. Maar ja, ik kon ‘m toch niet zomaar alleen daar laten zitten, dus ik een ouwe bril op en toch maar gegaan. Zag 'ie het niet eens! Nou, ik weet nu in ieder geval zeker dat hij echt helemaal weg is, want hij herkent me niet meer. Hoef ik me ook niet meer zo’n zorgen om hem te maken. De zusters zeggen dat hij het wel naar zijn zin heeft daar.’

Een beetje onbeholpen antwoord ik met mijn eenentwintig-jarige levenservaring dat opa vast ergens nog wel een herinnering aan haar heeft.

‘Nou, hij heeft ook een nieuw vriendinnetje’, zegt ze.

Een nieuw vriendinnetje? Ik ben lichtelijk uit het veld geslagen door deze abrupte mededeling. Ze zijn al meer dan vijftig jaar getrouwd! Tot vier weken geleden was mijn opa nog kraakhelder. Een nieuw vriendinnetje. Het galmt door mijn hoofd.

‘Ja ach, hij is zichzelf niet meer hè, je moet ook een beetje relativeren. De hormonen spelen op denk ik. Maar ze is ook stevig en slecht ter been, dus misschien denkt hij wel dat ik het ben.’

Een groot gevoel van respect groeit in mijn buik als ik mijn oma hoor praten.

2 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Om je op de hoogte te brengen met de problemen met post, hier een waargebeurd verhaal. Dit zal veel voor je verduidelijken;

There was a man who worked for the Post Office, whose job it was to process all the mail that had illegible addresses.

One day, a letter came to his desk, addressed in a shaky handwriting, to God. He thought he should open it to see what it was about.
He opened it and read:
Dear God,
I am an 93 year old widow, living on a very small pension. Yesterday someone stole my purse. It had $100.00 in it, which was all the money I had until my next pension check. Next Sunday is Christmas, and I had invited two of my friends over for dinner. Without that money, I have nothing to buy food with. I have no family to turn to, and you are my only hope. Can you please help me?
Sincerely,
Edna

The postal worker was touched. He showed the letter to all of the other workers. Each of them dug into his wallet and came up with a few dollars. By the time he made the rounds, he had collected $96.00, which they put into an envelope and sent to the woman.

The rest of the day, all of the workers felt a warm glow for the kind thing they had done.

Christmas came and went. A few days later, another letter came from the old lady, to God. All of the workers gathered around while the letter was opened.


It read:
Dear God,
How can I ever thank you enough for what you did for me? Because of your gift of love, I was able to fix a glorious dinner for my friends. We had a very nice day and I told my friends of your wonderful gift.

By the way, there was $4 missing. I think it must have been those thieving bastards at the Post Office.

Sincerely,
Edna

10 december, 2005 10:38

 
Anonymous Anoniem zei...

Ik heb hem wel hoor! Thx!

12 december, 2005 14:13

 

Een reactie posten

<< Homepage