Waarom FiloSpinz? Om hersenspinsels te delen met anderen, om te inspireren & omdat het kan.

03 februari 2006

Kleurrijk figuur

Klasgenoot J. gaat met twee vrienden in een busje de Amsterdam-Dakar challenge rijden. Nu weet ik het fijne er niet van, alleen dat het vér is, dat het voor een goed doel is en dat ze nog sponsors nodig hebben. Het reglement stelt dat elk voertuig dat meedoet niet meer dan vijfhonderd euro mag kosten bij aanschaf, wat inhoudt dat J. al maanden enthousiast aan het klussen is.

Vol bewondering sta ik naar het gele busje te kijken. Ik bedenk me dat je echt veel doorzettingsvermogen moet hebben om zo’n project rond te krijgen. Ik begin al bijna weer aan mezelf te twijfelen, tot ik bedenk dat J. ook niet zomaar iemand is waar ik mezelf mee kan vergelijken. J. is er zo een die zijn eigen mega aquarium bouwt om daar vervolgens een (via marktplaats aangeschafte?) piranha in te stoppen, en zijn mintgroene Mercedes bouwde hij om tot ‘eco-wagen’ om op sla-olie te kunnen rijden. Dat het ruikt als een rijdende oliebollenkraam en niet harder gaat dan honderd maakt niet uit, want goedkoop is het wel. Even langs de Lidl, en klaar is Kees.

Zijn meest recente hobby is parapenten (vliegen onder een parachute met een motortje op je rug). Het idee om in zijn eigen achtertuin op te kunnen stijgen en dan overal naar toe te kunnen vliegen was de doorslaggevende factor. Dat dat officieel verboden is maakt niet uit, want de regels zijn toch nog niet zo streng vastgelegd. Door zijn zweefvliegervaring had hij het gevoel al gauw in de vingers, en na de nodige grondoefeningen vond de instructeur het wel best, en mocht J. de lucht in. Toen zijn instructeur aankondigde dat hij de landing in kon zetten, bedacht J. ineens dat ze dat nog niet geoefend hadden. De instructeur was even stil en zei toen: ‘Eh, draai nog maar een paar rondjes, dan leg ik je dat nog even uit’, en vervolgens maakte J. een perfecte landing. Vol enthousiasme bouwde hij daarna zijn eigen motortje om mee te parapenten, die nog explodeerde voordat deze fatsoenlijk getest kon worden. Need I say more?

Zelf heb ik veel bewondering voor dit soort kleurrijke types (met mijn excuses voor de veren-in-de-kont-stekerij), vooral omdat ik het gevoel heb dat het een uitstervend ras is. Wilt u meer lezen over J’s team en de Amsterdam-Dakar challenge, kijk dan op www.teamdownunder.nl, ze zoeken nog sponsors :)

4 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Herr Boot doet het toch allemaal ff! Hopen dat hij dakar bereikt..succes jongen!

03 februari, 2006 14:55

 
Blogger neems zei...

Voor de goede orde: je bedenkt je (hier) niet; je bedenkt. Of je realiseert je.

03 februari, 2006 15:03

 
Blogger filospinz zei...

Ah bedankt! Ik ben dol op taal-weetjes :)

03 februari, 2006 15:54

 
Blogger filospinz zei...

Oh ja, en taal-weetjes moet zijn taalweetjes, maar ik ben het niet eens met die regel.

03 februari, 2006 15:57

 

Een reactie posten

<< Homepage